Na horyzoncie kolejny w tym roku długi weekend i szansa, by wybrać się choć na krótki urlop. Specjaliści z firmy Telematics Technologies – dostawcy nawigacji NaviExpert wzięli pod lupę najpopularniejsze wakacyjne destynacje – morze, góry i Mazury, i przeanalizowali prowadzące do nich trasy pod kątem czasu dojazdu, kosztów i czekających na drodze niespodzianek typu fotoradary, kontrole, wypadki itp.
Przedstawione trasy zostały wytyczone z Gdańska, Krakowa, Łodzi, Poznania, Warszawy i Wrocławia w miniony piątek, poprzedzający długi weekend po godz. 16.
- Długie weekendy to ulubione okazje wyjazdowe dla wielu osób. Pamiętajmy, że wówczas sytuacja na drogach w znacznym stopniu odbiega od tego, co dzieje się na nich w „standardowe weekendy”. Czasy przejazdów się wydłużają, a niewielkie nawet utrudnienia na drogach mogą szybko przerodzić się w wielogodzinny korek. Planując swoją podróż warto dobrze zastanowić się nad tym, o której godzinie w nią wyruszyć. Pokazuje to doskonale przykład z pierwszego dnia wakacji, który był w tym roku także pierwszym dniem długiego weekendu (Boże Ciało). Kierowcy, którzy zdecydowali się na podróż z Warszawy do Trójmiasta krajową 7/E77 w godzinach 10-13 musieli spędzić w swoich autach ponad 40 minut więcej, niż zwykle na tej trasie. Wszystko na to wskazuje, że wyjątkowo wielu kierowców wpadło na ten sam pomysł – zjem śniadanie, ruszymy w trasę. Jeśli więc planujemy wyjazd na długi weekend warto rozważyć wyruszenie we wczesnych godzinach porannych. Wówczas ruch jest znacznie mniejszy niż w zwykły dzień roboczy. Potwierdzają to również nasze dane z przejazdów po Zakopiance w tym okresie – tłumaczy Katarzyna Przybylska z firmy Telematics Technologies, dostawcy nawigacji NaviExpert.
Poznań
Jadąc z Poznania do Gdańska trasą prowadzącą przez Wierzyce, Żnin, Bydgoszcz, Gruczno i dalej autostradą A1 będziemy na miejscu najszybciej (4 h). Podróżując tą trasą musimy jednak liczyć się z opłatami za autostradę w wysokości blisko 18 zł. Jeśli natomiast interesuje nas bezpłatna alternatywa - warto rozważyć trasę omijającą płatny odcinek A1. Pamiętajmy jednak, że wówczas będziemy na miejscu przynajmniej pół godziny później.
Jadąc na Mazury, w kierunku Mikołajek warto wybrać trasę prowadzącą przez Gniezno, Strzelno, Toruń, Brodnicę, Lubawę, Olsztynek i Mrągowo. Przejechanie jej zajmowało w piątek 5 h i 50 min. Pokonanie nieco krótszej, bo liczącej około 417 km trasy zbaczającej za Brodnicą na Nowe Miasto Lubawskie i dalej Olsztyn wydłuża czas przejazdu o blisko 20 minut. Jeśli zależy nam na najwyższym komforcie podróżowania można rozważyć trasę prowadzącą przez A2 do Warszawy i dalej S8/E67. Trasa ta jednak jest o ponad 100 km dłuższa od trasy rekomendowanej, za przejazd nią trzeba zapłacić blisko 50 zł, najwięcej też zapłacimy za paliwo, a dodatkowo mamy na niej największe szanse na spotkanie z patrolem drogówki (aż 7 razy!).
Wybierając się w góry do Karpacza pod wieloma względami najkorzystniej wypada trasa ekonomiczna. Przejeżdżając przez Kościan, Górę, Lubin i Jelenią Górę nie dość, że spalimy najmniej paliwa (17,3 l), to nie poniesiemy kosztów podróżowania autostradą. Trasa jest też najkrótsza, liczy zaledwie 260 km. Pokonanie jej zajmowało w piątek przed długim weekendem sierpniowym równe 4 h, a więc zaledwie 23 min dłużej w porównaniu z płatną (bo prowadzącą A2) trasą rekomendowaną.
Gdańsk
Dla oszczędnie obchodzących się z paliwem (35 l) i nielubiących ponosić kosztów na bramkach optymalną drogą do Szklarskiej Poręby będzie trasa alternatywna, wiodąca przez: Tczew, Gruczno, Bydgoszcz, Czewujewo, Kórnik, Gostyń, Ścinawę, Jelenią Górę i Piechowice. Wybór tej trasy wiąże się jednak z większą ilością czasu spędzonego w aucie (8 h i 20 min), licznymi fotoradarami na trasie (7) i przynajmniej jednym patrolem drogówki. Jeśli jednak jedziemy zgodnie z przepisami, a dodatkowo o obowiązujących ograniczeniach prędkości i zdarzeniach na trasie przypomina nam nawigacja – podróż tą trasą to żaden problem. Jeśli natomiast stawiamy na czas dotarcia do celu, a koszty mają dla nas drugorzędne znaczenie warto wybrać trasę przez A1, Łódź, a następnie S8/12, S8/E67 do Wrocławia i Piechowic. Ta trasa zajmie zaledwie 6 h i 49 min, a więc możemy na niej oszczędzić 1,5 h w aucie! Koszt bramek to niecałe 30 zł, a prognozowane zużycie paliwa: 51 l.
Podróż z Gdańska do Zakopanego zajmie od 8 do prawie 10 h! Nie ma jednak nic za darmo i decydując się na dojazd w krótszym czasie (8 h 9 min), trzeba ponieść koszty przejazdu po autostradzie (49,90 zł). Dla porównania – decydując się na trasę ekonomiczną w aucie spędzimy 9 h i 44 min. Bez względu na to, którędy byśmy nie jechali musimy liczyć się z minimum 14. fotoradarami na trasie. To jednak nic dziwnego, to jedna z najdłuższych tras w Polsce!
Podróż na Mazury powinna upłynąć kierowcom z Gdańska bez większych zakłóceń. Bez dodatkowych kosztów podróży, w ciągu nieco ponad 3 h i minięciu 2 patroli drogówki będziemy na miejscu. Bardziej ekonomiczna, alternatywna trasa to co prawda około 20 minut więcej spędzonych w aucie, ale za to niższe spalanie i krótszy dystans do pokonania o blisko o 40 km.
Kraków
W drodze nad morze, trasa ekonomiczna okaże się najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy chcą zużyć jak najmniej paliwa (37,5 l) oraz nie płacić ani złotówki za przejazd autostradą. Szanse na spotkanie patrolu policji wówczas są minimalne, a o 7. fotoradarach z bezpiecznym wyprzedzeniem ostrzeże aplikacja. W porównaniu jednak z trasą rekomendowaną lub alternatywną, na dojazd do upragnionego celu, trzeba będzie przeznaczyć ponad godzinę więcej (7 h 26 min vs. 6 h 9 min).
Trasa ze stolicy Małopolski w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich wprost usiana jest patrolami drogówki – od 13 do nawet 16 ulubionych miejscówek stróżów prawa na trasie. To niechlubny rekordzista naszego zestawienia. Poza licznymi opcjami otrzymania mandatu są i zalety – za przejazd trasą, bez względu na to, którędy pojedziemy, nie poniesiemy dodatkowych kosztów. Poruszać się będziemy głównie wygodnymi drogami ekspresowymi.
Blisko 10 minut można z kolei zaoszczędzić na trasie Kraków – Zakopane, w zależności od tego, czy zdecydujemy się na podróż przez Czarny Dunajec zamiast trasy prowadzącej przez Nowy Targ.
Łódź
Podróż z Łodzi na bałtyckie plaże zajmie od 3 do 3,5 godziny i będzie kosztować niecałe 30 zł. Nieco dłuższa czasowo (3 h 31 min) trasa przez Łęczycę i Wieniec jest jednak mocno usiana fotoradarami. Na tym krótkim odcinku różniącym obie trasy można ich spotkać aż 5!
Podczas pokonywania trasy z Łodzi do Mikołajek, nie natkniemy się na żaden punkt poboru opłat. Beztroską podróż może zakłócić jedynie wybór trasy przez: Stryków, Wyszogród, Płońsk, Ciechanów, Chorzele i Szczytno – choć jest ona o ponad 50 km krótsza od pozostałych – tak usiana aż 8. fotoradarami. Jeśli zależy nam na czasie, najlepiej wybrać trasę przez A2/E30, Warszawę, S8/E67, Łomżę i Pisz. Przejazd nią zajmie niecałe 4 h i 19 min. Dla porównania przejazd trasą przez Stryków, Płock, Raciąż, Mławę, S7/E77, Olsztynek, Mrągowo zajmie ponad pół godziny więcej.
Podróżując z Łodzi do Zakopanego mamy do wyboru aż 3 trasy: przez Częstochowę, Wolbrom lub Kielce. W zależności od wyboru trasy musimy przeznaczyć na przejazd od 5 h 25 min do 5 h 50 min. Pamiętajmy, że trasa przez Częstochowę prowadzi też odcinkiem A4 , co wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty za bramki. Bardziej odczuwalne różnice na trasie z Łodzi do Zakopanego dotyczą możliwych kontroli drogowych i fotoradarów. I tak, najwięcej patroli mamy szasnę spotkać na trasie przez Częstochowę – 8, a najwięcej fotoradarów na alternatywnej przez Kielce – aż 14!
Warszawa
Podróż ze stolicy nad morze zajmie około 4 h i w przypadku wyboru trasy sugerowanej przez nawigację (Płońsk, Mława, S7, Elbląg) będzie zwolniona z dodatkowych opłat. Na trasie spotkamy 1 drogówkę, 1 fotoradar i 3 odcinkowe pomiary prędkości. Alternatywna trasa przez A2 i dalej A1 pozwoli dotrzeć na miejsce w zbliżonym czasie, jednak jej wybór będzie dużo mniej opłacalny dla naszego portfela (koszt bramek: 29 zł i dodatkowo wyższe zużycie paliwa na ponad 80 km dłuższej trasie).
Warszawiacy podróżujący do Mikołajek mogą wybrać trasę przez S8/E67, Łomżę i Pisz lub trasę wiodącą przez Ostrołękę i Kadzidło. Ta pierwsza wypada korzystniej pod względem czasu dotarcia (3 h 17 min), druga sprawdzi się jeśli zależy nam na niższych kosztach (mniejsze zużycie paliwa i krótszy dystans). Jeśli wybierzemy drugą opcję w aucie spędzimy prawie 3,5 h. Na tej trasie musimy liczyć się aż z 6 fotoradarami i 2 kontrolami drogowymi. Przejazd obydwoma trasami jest bezpłatny.
Amatorów górskich wędrówek wybierających się w Bieszczady (Ustrzyki Dolne) czeka minimum 6 h w aucie i 8 fotoradarów po drodze, w przypadku trasy rekomendowanej.
Wrocław
Jeśli zależy nam na tym, aby podróż ze stolicy Dolnego Śląska do Gdańska trwała najkrócej, najlepiej skorzystać z domyślnie proponowanej przez nawigację trasy rekomendowanej (niecałe 5 h). Jeśli jednak należymy do grona szczęśliwców, którzy czasu nie liczą, ale nie lubią płacić za autostrady – wówczas korzystniej wypadnie trasa ekonomiczna, gdzie w przeciwieństwie do rekomendowanej (koszt 29,90 zł), czy alternatywnej (17, 90 zł), za przejazd nie zapłacimy ani złotówki. Nie powinno to jednak uśpić naszej czujności - na trasie miniemy 7 fotoradarów.
Na podróż z Wrocławia do Mikołajek trzeba zarezerwować około 6,5 h, bez względu na to, którą trasę wybierzemy. Czas spędzony w aucie umili na pewno brak opłat na trasie. Wybierając trasę ekonomiczną przez S8/E67, Złoczew, Zduńską Wolę, Łódź, Wyszogród, Płońsk, Ciechanów i Szczytno pokonamy mniejszy dystans (540 km), jednak spędzimy w aucie blisko 20 minut więcej niż w przypadku trasy S8/E67, Zduńską Wolę, Łódź, A2/E30, Warszawę, S8/E67, Ostrów Mazowiecką i Pisz (582 km).
Wrocławianie planujący urlop w Zakopanem mają do wyboru dwie opcje. Trasa prowadząca autostradą (koszt: 35 zł) zajmie około 4,5h, natomiast bezpłatna alternatywa wydłuży nasz czas pobytu w aucie o blisko 1,5 h! Na obydwu trasach musimy się spodziewać kontroli drogowych i fotoradarów.
Wskazówki z pierwszej ręki
- Warunki drogowe, w szczególności te na dłuższych trasach, zmieniają się w sposób dynamiczny, dlatego warto zaufać wskazówkom dobrej nawigacji online. NaviExpert omija najbardziej zakorkowane odcinki oraz z wyprzedzeniem informuje o fotoradarach, kontrolach czy wypadkach na trasie. Wytyczając trasę nawigacja pokazuje także liczbę kamer na światłach, odcinkowych pomiarów prędkości oraz wysokości opłat za autostrady – tłumaczy Przybylska.
Prezentowane na mapach trasy (ich przebieg, czas podróży) są trasami proponowanymi przez nawigację NaviExpert i uwzględniają odcinki płatne. Na potrzeby badania wszystkie trasy zostały wytyczone przez system w piątek poprzedzający długi weekend sierpniowy w godzinach popołudniowego szczytu. Analizując ich przebieg należy pamiętać, że system wyznaczając tę samą trasę innego dnia, o innej porze, w innych warunkach drogowych, może poprowadzić kierowcę przez inne miejscowości.