Gdzie stanęły nowe odcinkowe pomiary prędkości, ile ich działa w całej Polsce? W którym województwie najczęściej natkniemy się na radary i który rejestrator jest najbardziej zapracowanym urządzeniem w kraju? Odpowiedzi na te i kilka innych pytań, znajdziesz w poniższym artykule. Ich znajomość może okazać się pomocna podczas wakacyjnych podróży.
1. Odcinkowe pomiary prędkości – jak i gdzie działają?
Odcinkowe pomiary prędkości, to system kontrolujący prędkość pojazdu w obrębie danego odcinka drogi. Wykorzystuje dwie kamery zlokalizowane na bramce wjazdowej i wyjazdowej, które pozwalają na rejestrację wybranych danych i wyliczenie na ich podstawie średniej prędkości, z jaką poruszał się pojazd. Każdy tego typu odcinek jest dodatkowo oznakowany (znaki D-51a i D-51b).
Aktualnie działają 32 odcinkowe pomiary prędkości, z czego 3 lokalizacje zostały uruchomione tylko w ostatnim czasie. Są to:
- A4, od węzła Kostomłoty do węzła Kąty Wrocławskie w obu kierunkach, długość 8 km, woj. dolnośląskie
- droga nr 93, tunel w Świnoujściu (Wolin – Uznam), długość 1,48 km, woj. zachodniopomorskie,
- S7, powiat białobrzeski, długość 14 km, woj. mazowieckie
Lokalizacje wszystkich aktualnych OPP prezentuje mapa:
2. Odcinkowe pomiary prędkości – rekordziści
Ostatnio dodany, 14 km odcinkowy pomiar prędkości w powiecie białobrzeskim (woj. mazowieckie) to aktualnie najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce. Najkrótszy ma 0,9 km i zlokalizowany jest na drodze nr 78 w miejscowości Gorzyce. Który z działających odcinków generuje najwięcej mandatów? Odcinkowe pomiary w 2022 roku zarejestrowały blisko 160 tys. przekroczeń prędkości, a najwięcej wykroczeń odnotowały urządzenia w tunelu trasy S2 na warszawskim Ursynowie, w kierunku Poznania – 24,5 tys. naruszeń.
3. Odcinkowe pomiary prędkości – planowane otwarcia
Bieżący rok w kontekście tego sposobu monitorowania kierowców przynosi niemałą rewolucję. Oto kolejne 36 kamer OPP, zgodnie z zapowiedzią GITD, ma rozpocząć swoją pracę jeszcze w tym roku. Przyszłe lokalizacje prezentuje poniższa mapka:
4. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle. Zdjęcie bez zapowiedzi?
Kamery na światłach rejestrują auta przejeżdżające na czerwonym. W przeciwieństwie do fotoradarów stacjonarnych czy odcinkowego pomiaru prędkości, przed rejestratorem przejazdu na czerwonym świetle kierowca nie jest ostrzegany. Wyjątkiem są skrzyżowania mierzące prędkość przejazdu – tam już musi znaleźć się znak z adekwatnym ostrzeżeniem. Pierwsze rejestratory przejazdu na czerwonym świetle rozpoczęły pracę na początku lutego 2015 r.
5. Kamery na światłach – aktualne lokalizacje
Tylko w tym roku tzw. redlighty pojawiły się w 3 następujących lokalizacjach:
- DK5, skrzyżowanie ulic Na Ostatnim Groszu i Bystrzyckiej, Wrocław
- DK94,ul. Średzka, Wrocław
- Rondo NSZZ Solidarność, skrzyżowanie ulic Sarni Stok i Warszawskiej, Bielsko-Biała
6. Fotoradary – gdzie ich najwięcej? Które pracują najciężej?
Tzw. żółte skrzynki, czyli najpopularniejsze i najstarsze w Polsce rozwiązanie rejestrujące prędkość, z którym spotkał się już chyba każdy kierowca. O zbliżaniu się do fotoradaru informuje znak D- 51. Aktualnie w Polsce działa ok 511 fotoradarów.
Najwięcej żółtych skrzynek działa w województwie mazowieckim - 82, przy czym w samej Warszawie jest ich aż 33. Na drugim miejscu jest województwo wielkopolskie - 50 urządzeń. Kolejne miejsca to: województwo łódzkie - 36, lubelskie - 32 oraz małopolskie i śląskie - po 31. Najmniej urządzeń pomiarowych zlokalizowanych jest w województwie opolskim - 10, świętokrzyskim - 15 oraz kujawsko-pomorskim - 17 i warmińsko-mazurskim - 18.
Które z nich pracują najciężej?
Najwięcej naruszeń w ubiegłym roku zarejestrował fotoradar w Rudzie Śląskiej (DW925), na tzw. Zakręcie Mistrzów - ponad 20,7 tys. przypadków. Najbardziej zapracowanym w stolicy fotoradarem jest jedno z 6 urządzeń zlokalizowanych na moście Poniatowskiego - blisko 11,8 tys. zarejestrowanych wykroczeń.
W tym roku aktywowano fotoradary w następujących lokalizacjach:
- DW969 – Krośnica
- DK55 – Tychy
- DK50 – Nacpolsk
- DK19 – Proniewicze
- ul. Dąbrowskiego – Poznań
- ul. Głogowska – Poznań
7. Akcja modernizacja - radary wykryją nowe typy przewinień drogowych
W ramach modernizacji systemu CANARD, 100 z najpopularniejszych działających kamer – Fotorapid, ma zostać zastąpionych urządzeniami Multaradar CD a 147 – Mesta Fusion RN. Mesta, poza niedozwoloną prędkością, wykryje także zbyt małą odległość między dwoma samochodami oraz zarejestruje takie przewinienia jak: jazda pod prąd, jazda chodnikiem lub pasem awaryjnym, jazda po buspasie, przejazd na czerwonym świetle, czy skręt w prawo z lewego pasa i odwrotnie.
8. Mobilne urządzenia rejestrujące
Nieoznakowane mobilne fotoradary są zainstalowane w pojazdach Inspekcji Transportu Drogowego. Urządzenia Ramet AD9C, bo o nich mowa, są przystosowane do rejestrowania wykroczeń, polegających na przekraczaniu dozwolonej prędkości, zarówno podczas jazdy, jak i postoju pojazdów z zainstalowanym urządzeniem. Wykorzystywane są w miejscach wskazanych przez obywateli jako szczególnie niebezpieczne oraz tam, gdzie z przyczyn technicznych nie ma możliwości instalacji fotoradaru. Teoretycznie więc mogą być wszędzie. Nieoznakowane pojazdy wykorzystywane są też do dynamicznych pomiarów prędkości. Szacuje się, że po polskich drogach jeździ ich około 30 takich pojazdów.
9. Ile to kosztuje? Mandaty z radarów
Odcinkowym pomiarem prędkości zarządza Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), a stawki mandatów z tych urządzeń prezentują się tak, jak w przypadku fotoradarów. A więc, zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2022 r. przepisami, kierowcy za przekroczenie prędkości mogą zapłacić 2,5 tys. zł, a nawet stracić prawo jazdy na 3 miesiące.
Nieco inaczej ma się sytuacja z naruszeniem obowiązujących przepisów w zakresie jazdy na czerwonym świetle. Za takie przewinienie, zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń z dnia 24 listopada 2003 r. (Dz.U. nr 208 poz. 2023), pod pozycją 296 – otrzymamy grzywnę w wysokości 500 zł. Na tym nie koniec, albowiem zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego z dnia 15 września 2022 (Dz.U. z 2022, poz.1951) pod pozycją C02– dostaniemy aż 15 punktów karnych. Mało, dużo? Tak czy inaczej – nie warto.
10. Recepta na zdjęcia? Noga z gazu!
Przekroczenie dozwolonej prędkości jest drugą, najczęstszą przyczyną wypadków drogowych w Polsce z winy kierujących. Kierowcy często zapominają, że fotoradary są ustawiane w miejscach szczególnie niebezpiecznych, gdzie dochodzi do wypadków. Podczas jazdy przede wszystkim trzeba zachować ostrożność i stosować się do obowiązujących ograniczeń prędkości. - Długie podróże niestety nie sprzyjają skupieniu. Wiedząc o tym, wykorzystujemy w naszym systemie kilka mechanizmów, które przypominają kierowcy, o tym, że jedzie za szybko. Po pierwsze, w trakcie jazdy widzi w naszej nawigacji obowiązujące na danym odcinku ograniczenie prędkości. Po drugie, aplikacja przypomina mu o zdjęciu nogi z gazu, gdy wykryje zbyt szybką jazdę. Dzięki funkcji nagrywania własnego komunikatu może to robić zresztą głosem bliskiej osoby. Oprócz tego przypominamy kierowcom o urządzeniach typu fotoradary, kamery na światłach czy OPP. W przypadku tego ostatniego typu ostrzeżeń, aplikacja prezentuje na bieżąco średnią prędkość pojazdu na wybranym odcinku. Funkcja jest od dawna dostępna w aplikacji na smartfony, a z początkiem sierpnia także dla kierowców podróżujących z nawigacją na Android Auto - mówi Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies, firmy będącej dostawcą NaviExpert.