Warszawa, 17 września 2021 r. W minione wakacje jadąc nad morze najchętniej wybieraliśmy Trójmiasto, Władysławowo i Kołobrzeg. Na wędrówki po górach: Tatry, Kotlinę Kłodzką i Pieniny. Chętnie odwiedzaliśmy też województwo warmińsko-mazurskie (szczególnie Olsztyn i Mrągowo) oraz Kaszuby! W rankingu najchętniej odwiedzanych miast królowały Warszawa, Poznań i Kraków.
Dostawca nawigacji NaviExpert wspólnie z Mazda Motor Poland, twórcą projektu Slow Road podsumowali tegoroczne wakacje w Polsce. Z nawigacji NaviExpert, także w wersjach dostępnych u wszystkich operatorów sieci komórkowych, co miesiąc korzysta około 600 tys. płacących użytkowników. To najpopularniejsza usługa nawigacji premium w Polsce.
Jak wynika z danych dostawcy usługi, podczas tegorocznych wakacji kierowcy chętniej niż w ubiegłym roku spędzali czas za kierownicą. Średni miesięczny dystans pokonywany przez statystycznego użytkownika aplikacji zarówno w lipcu, jak w i sierpniu wynosił około 570 km. To więcej niż w ubiegłym roku, jednak wciąż mniej niż w roku poprzedzającym pandemię, gdy średnia ta wynosiła ponad 110 km więcej. Jak widać - do poziomu sprzed pandemii jeszcze sporo brakuje.
- Mimo że „czołówka” ulubionych destynacji wakacyjnych kierowców korzystających z naszej nawigacji to znane turystycznie ośrodki, to jednak widzimy wyraźnie utrzymujące się od ubiegłego roku zainteresowanie podróżami lokalnymi, także do mniej oczywistych destynacji – mówi Katarzyna Przybylska z firmy Telematics Technologies, będącej dostawcą nawigacji NaviExpert.
Skąd te wnioski? Ze statystyk pochodzących właśnie z nawigacji. Siadając za „kółko” kierowcy najczęściej pokonywali dziennie do 50 km (50%). Aż 62% wszystkich dziennych podróży, to takie do 80 km, 20% to dystanse od 80 do 200 km, 14% między 200-500 km. Stosunkowo niewielką część wszystkich podróży (3%) stanowiły te dłuższe niż 500 km.
O zainteresowaniu mniej oczywistymi lokalizacjami świadczy natomiast liczba tras wytyczonych do punktów z kategorii Slow Road. W miesiącach wakacyjnych 2020 roku wzrosła ona względem roku 2019 blisko 6-krotnie. Podczas tegorocznych wakacji zainteresowanie tą kategorią utrzymało się na takim samym poziomie jak 12 miesięcy temu. – Widzimy też, że pandemia zaostrzyła u nas apetyt na aktywne spędzanie czasu. Od ubiegłego roku zauważyliśmy wzrost o 1/3 względem roku 2020 zainteresowania punktami w kategorii „atrakcje turystyczne” – mówi Przybylska.
Co jeszcze wiemy o tegorocznych podróżach wakacyjnych? Najchętniej podróżowaliśmy w weekendy, kiedy to średnia dobowa liczba kilometrów pokonywana przez statystycznego użytkownika nawigacji wynosiła 135 km. W dni robocze było to średnio niespełna 100 km.
- Bardzo nas cieszy wzrost zainteresowania użytkowników nawigacji NaviExpert propozycjami rekomendowanymi w ramach Slow Road. Ten projekt jest przewodnikiem po trasach i miejscach w Polsce, z dala od masowych turystycznych atrakcji, który tworzymy z pasji do podróżowania samochodem. Podobnie jak samochody Mazdy definiuje piękno tworzone przez umiar, tak fascynujące miejsca docelowe warte odwiedzenia znaleźć można w każdym polskim województwie w ramach weekendowej lub nawet jednodniowej podróży - podkreśla Szymon Sołtysik, PR Manager Mazda Motor Poland.
- Podróże inspirowane przewodnikiem Slow Road bazują na fundamentach filozofii slow life – poszukiwania wyciszenia i odpoczynku w bliskości z naturą, z dala od tłumów, zgiełku i masowych atrakcji. Zachęcamy wszystkich kierowców, nie tylko użytkowników Mazdy do odkrywania nieoczywistego piękna lokalnych tras i cieszymy się, że wybór ostatecznej destynacji na wakacyjny lub weekendowy odpoczynek jest coraz częściej i mocnej związany z przyjemnością podróżowania, gdy sama droga jest jednym z celów podróży – dodaje Sołtysik.
Na potrzeby badania specjaliści z firmy Telematics Technologies przeanalizowali dane pochodzące od użytkowników nawigacji NaviExpert oraz jej wersji operatorskich z okresu wakacji. Telematics Technologies i Mazda Polska współpracują ze sobą od 2016 roku w ramach promocji projektu Slow Road w nawigacji NaviExpert.